OGÓLNOPOLSKI KONGRES PSYCHOLOGII DZIECI I MŁODZIEŻY
Wyzwania w pracy z dziećmi w spektrum autyzmu, ADHD, zaburzeniami przetwarzania słuchowego i zachowaniami buntowniczymi w edukacji przedszkolnej.
Baza wiedzy
Kiedy i jak wdrażać indywidualne programy terapeutyczne (IPET) w pracy przedszkolnej?

Edukacja włączająca stanowi fundament współczesnego systemu oświaty. Jej realizacja w kontekście przedszkolnym wymaga odpowiedniego wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) to kluczowe narzędzie umożliwiające efektywną pracę z dziećmi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Artykuł prezentuje kompleksowe podejście do tworzenia, wdrażania i ewaluacji IPET w środowisku przedszkolnym, bazując na aktualnych regulacjach prawnych oraz wynikach badań naukowych.
Podstawy prawne tworzenia IPET w przedszkolu
Tworzenie IPET w przedszkolu regulowane jest przez Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578 z późn. zm.). Dokument precyzyjnie określa procedury związane z opracowaniem IPET oraz jego niezbędne elementy składowe.
Zgodnie z przepisami, IPET dla dzieci z trudnościami rozwojowymi powinien być opracowany w terminie 30 dni od dnia złożenia w przedszkolu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub 30 dni przed upływem okresu, na jaki został opracowany poprzedni program. Podstawą do jego opracowania jest diagnoza i zalecenia zawarte w orzeczeniu, a także wnioski z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka (WOPFU).
Kiedy konieczne jest przygotowanie IPET?
Kiedy konieczne jest przygotowanie IPET? To pytanie, które często pojawia się w kontekście pracy przedszkolnej. IPET jest opracowywany dla każdego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Dotyczy to dzieci:
- Z niepełnosprawnościami (np. z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, sensoryczną)
- Ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera
- Z niepełnosprawnościami sprzężonymi
- Niedostosowanych społecznie
- Zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Badania wskazują, że wczesna interwencja z wykorzystaniem IPET przynosi wymierne korzyści w rozwoju dzieci z trudnościami. Według Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej, indywidualizacja wsparcia w okresie przedszkolnym zwiększa szanse dziecka na pomyślną integrację szkolną o blisko 40%.
Zawartość IPET zgodnie z wymogami prawnymi
IPET powinien zawierać następujące elementy:
- Zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka
- Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem
- Formy i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Działania wspierające rodziców oraz zakres współdziałania z poradniami i instytucjami specjalistycznymi
- Zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne
- Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami dziecka
Jak wdrażać IPET w pracy przedszkolnej?
Etap 1: Powołanie zespołu
Jak wdrażać IPET w pracy przedszkolnej? To proces rozpoczynający się od powołania zespołu przez dyrektora przedszkola. W skład zespołu wchodzą:
- Wychowawca grupy (koordynator zespołu)
- Nauczyciele prowadzący zajęcia z dzieckiem
- Specjaliści pracujący z dzieckiem (psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta SI, itp.)
- Na wniosek - rodzice dziecka
Etap 2: Diagnoza funkcjonalna dziecka
Przed opracowaniem IPET zespół dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka (WOPFU), która obejmuje:
- Analizę orzeczenia i zawartych w nim zaleceń
- Obserwację dziecka w różnych sytuacjach
- Analizę wytworów dziecka
- Wywiad z rodzicami
- Konsultacje ze specjalistami zewnętrznymi (jeśli to konieczne)
Etap 3: Opracowanie IPET
Na podstawie WOPFU zespół opracowuje IPET, określając:
- Jak dostosować metody nauczania w IPET do indywidualnych potrzeb dziecka
- Cele terapeutyczne i edukacyjne możliwe do osiągnięcia w danym roku szkolnym
- Działania wspierające rozwój dziecka
- Formy i metody pracy
- Harmonogram zajęć specjalistycznych
- Zasady współpracy z rodzicami
Etap 4: Realizacja IPET
Realizacja IPET wymaga:
- Systematycznej pracy wszystkich członków zespołu
- Stosowania ustalonych metod i form pracy
- Monitorowania postępów dziecka
- Elastyczności w dostosowywaniu działań do aktualnych potrzeb dziecka
Etap 5: Ewaluacja i modyfikacja
Dokumentowanie postępów dziecka w IPET jest kluczowym elementem procesu. Co najmniej dwa razy w roku szkolnym zespół dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, uwzględniając:
- Efektywność podjętych działań
- Postępy dziecka w zakresie realizacji celów terapeutycznych
- Napotykane trudności
- Potrzebę modyfikacji programu
Jak dostosować metody nauczania w IPET?
Efektywne dostosowanie metod nauczania w IPET wymaga indywidualnego podejścia uwzględniającego specyfikę funkcjonowania dziecka. Poniższa tabela przedstawia przykładowe dostosowania dla różnych obszarów trudności:
Obszar trudności | Przykłady dostosowań | Rekomendowane metody |
Zaburzenia percepcji wzrokowej | Ograniczenie bodźców wzrokowych, stosowanie kontrastowych materiałów | Metoda Dobrego Startu, terapia wzroku |
Zaburzenia percepcji słuchowej | Eliminacja nadmiaru bodźców dźwiękowych, wyraźna artykulacja | Metoda Warnkego, trening słuchowy Tomatisa |
Trudności w komunikacji | Alternatywne metody komunikacji, wsparcie wizualne | AAC, PECS, Makaton |
Zaburzenia integracji sensorycznej | Dostosowanie środowiska, przerwy sensoryczne | Metoda SI, terapia ręki |
Trudności społeczno-emocjonalne | Przewidywalność działań, jasne zasady | Trening Umiejętności Społecznych, terapia behawioralna |
IPET dla dzieci z trudnościami rozwojowymi – praktyczne wskazówki
Podczas opracowywania IPET dla dzieci z trudnościami rozwojowymi warto uwzględnić:
- Zasadę małych kroków – cele powinny być realistyczne i dostosowane do możliwości dziecka.
- Wzmacnianie mocnych stron dziecka – efektywny IPET bazuje na potencjale dziecka, nie tylko koncentruje się na deficytach.
- Konkretne strategie interwencji – zamiast ogólnych zaleceń, należy wskazać konkretne techniki i metody pracy.
- Zaangażowanie rodziców – współpraca z rodzicami zwiększa efektywność działań terapeutycznych.
- Regularną ewaluację – program powinien być elastyczny i modyfikowany w zależności od postępów dziecka.
Dokumentowanie postępów dziecka w IPET
Dokumentowanie postępów dziecka w IPET stanowi istotny element procesu terapeutycznego. Systematyczna dokumentacja powinna obejmować:
- Karty obserwacji dziecka
- Arkusze monitorowania postępów
- Przykłady prac dziecka
- Notatki ze spotkań zespołu
- Zapisy konsultacji z rodzicami
Badania prowadzone przez Ośrodek Rozwoju Edukacji wskazują, że systematyczne dokumentowanie postępów zwiększa efektywność programów terapeutycznych o 28% w porównaniu z programami, w których dokumentacja prowadzona jest nieregularnie.

Efektywność IPET w pracy z dziećmi z orzeczeniami
Badania dotyczące efektywności IPET w pracy z dziećmi z orzeczeniami wskazują na ich znaczącą rolę w poprawie funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Systematycznie realizowany IPET przyczynia się do:
- Poprawy umiejętności społecznych (wzrost o 30-45% w ciągu roku)
- Rozwoju komunikacji (poprawa o 25-35%)
- Zwiększenia samodzielności (wzrost o 20-40%)
- Lepszego przystosowania do warunków szkolnych w późniejszym okresie (o 35-50%)
Jak podkreśla Jastrząb (2021), kluczem do efektywności IPET jest jego systematyczna realizacja oraz współpraca wszystkich osób zaangażowanych w proces terapeutyczny.
Trudności i wyzwania w realizacji IPET
Pomimo licznych korzyści, realizacja IPET napotyka często na trudności:
- Ograniczone zasoby kadrowe i czasowe – nauczyciele mają ograniczony czas na indywidualną pracę z dzieckiem.
- Niewystarczające kompetencje – nie wszyscy nauczyciele przedszkolni posiadają specjalistyczne przygotowanie do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach.
- Problemy z koordynacją działań – synchronizacja pracy różnych specjalistów bywa wyzwaniem.
- Trudności we współpracy z rodzicami – nie zawsze rodzice angażują się w realizację programu.
Podsumowanie
IPET stanowi niezbędne narzędzie w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu. Jego prawidłowe opracowanie i wdrożenie wymaga współpracy zespołu specjalistów, systematyczności działań oraz regularnej ewaluacji. Tworzenie IPET w przedszkolu to proces, który powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka, elastyczny i oparty na naukowych podstawach.
Jak wskazują badania, które przytaczamy w bibliografii, wczesna interwencja z wykorzystaniem zindywidualizowanych programów terapeutycznych znacząco zwiększa szanse dzieci z trudnościami rozwojowymi na przezwyciężenie problemów i pomyślną integrację społeczną. IPET jest więc nie tylko wymogiem formalnym, ale przede wszystkim efektywnym narzędziem wspierającym rozwój dziecka.
Bibliografia:
- Chrzanowska, I. (2021). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
- Jastrząb, J. (2021). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w praktyce przedszkolnej. Wydawnictwo Difin.
- Kwaśniewska, G., Wojnarska, A. (2020). Formy wsparcia dziecka z niepełnosprawnością w edukacji przedszkolnej. Wydawnictwo UMCS.
- Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2017). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
- Ośrodek Rozwoju Edukacji. (2022). Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Skibska, J. (2021). Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w przedszkolu i szkole. Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
- Zaorska, M. (2022). Metody pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Naukowe PWN.
- European Agency for Special Needs and Inclusive Education. (2021). Early Childhood Intervention – Progress and Developments 2020–2021.
KontaktMasz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń

Współpraca reklamowa
Natalia Łodyga
Natalia.Lodyga@forum-media.pl
tel. kom.: +48 601 325 345

Opieka merytoryczna
Natalia Malińska
natalia.malinska@forum-media.pl

Współpraca barterowa
Natalia Zdunek
natalia.zdunek@forum-media.pl
tel. kom.: 692 057 033

Organizacja szkoleń wewnętrznych
Weronika Nowacka
weronika.nowacka@forum-media.pl
tel.: +48 61 62 87 004

BIURO OBSŁUGI KLIENTA
tel. 61 66 55 721
Godziny pracy:
pon. - pt. 08:00 - 16:00