OGÓLNOPOLSKI KONGRES PSYCHOLOGII DZIECI I MŁODZIEŻY

Wyzwania w pracy z dziećmi w spektrum autyzmu, ADHD, zaburzeniami przetwarzania słuchowego i zachowaniami buntowniczymi w edukacji przedszkolnej.

Baza wiedzy

15.12.2025 r.
online + dostęp do nagrania

Kiedy i jak wdrażać indywidualne programy terapeutyczne (IPET) w pracy przedszkolnej?

IPET w pracy przedszkolnej

Edukacja włączająca stanowi fundament współczesnego systemu oświaty. Jej realizacja w kontekście przedszkolnym wymaga odpowiedniego wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) to kluczowe narzędzie umożliwiające efektywną pracę z dziećmi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Artykuł prezentuje kompleksowe podejście do tworzenia, wdrażania i ewaluacji IPET w środowisku przedszkolnym, bazując na aktualnych regulacjach prawnych oraz wynikach badań naukowych.

Podstawy prawne tworzenia IPET w przedszkolu

Tworzenie IPET w przedszkolu regulowane jest przez Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578 z późn. zm.). Dokument precyzyjnie określa procedury związane z opracowaniem IPET oraz jego niezbędne elementy składowe.

Zgodnie z przepisami, IPET dla dzieci z trudnościami rozwojowymi powinien być opracowany w terminie 30 dni od dnia złożenia w przedszkolu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub 30 dni przed upływem okresu, na jaki został opracowany poprzedni program. Podstawą do jego opracowania jest diagnoza i zalecenia zawarte w orzeczeniu, a także wnioski z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka (WOPFU).

Kiedy konieczne jest przygotowanie IPET?

Kiedy konieczne jest przygotowanie IPET? To pytanie, które często pojawia się w kontekście pracy przedszkolnej. IPET jest opracowywany dla każdego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Dotyczy to dzieci:

  1. Z niepełnosprawnościami (np. z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, sensoryczną)
  2. Ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera
  3. Z niepełnosprawnościami sprzężonymi
  4. Niedostosowanych społecznie
  5. Zagrożonych niedostosowaniem społecznym

Badania wskazują, że wczesna interwencja z wykorzystaniem IPET przynosi wymierne korzyści w rozwoju dzieci z trudnościami. Według Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej, indywidualizacja wsparcia w okresie przedszkolnym zwiększa szanse dziecka na pomyślną integrację szkolną o blisko 40%.

Zawartość IPET zgodnie z wymogami prawnymi

IPET powinien zawierać następujące elementy:

  • Zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka
  • Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem
  • Formy i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Działania wspierające rodziców oraz zakres współdziałania z poradniami i instytucjami specjalistycznymi
  • Zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne
  • Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami dziecka

Jak wdrażać IPET w pracy przedszkolnej?

Etap 1: Powołanie zespołu

Jak wdrażać IPET w pracy przedszkolnej? To proces rozpoczynający się od powołania zespołu przez dyrektora przedszkola. W skład zespołu wchodzą:

  • Wychowawca grupy (koordynator zespołu)
  • Nauczyciele prowadzący zajęcia z dzieckiem
  • Specjaliści pracujący z dzieckiem (psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta SI, itp.)
  • Na wniosek - rodzice dziecka

Etap 2: Diagnoza funkcjonalna dziecka

Przed opracowaniem IPET zespół dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka (WOPFU), która obejmuje:

  • Analizę orzeczenia i zawartych w nim zaleceń
  • Obserwację dziecka w różnych sytuacjach
  • Analizę wytworów dziecka
  • Wywiad z rodzicami
  • Konsultacje ze specjalistami zewnętrznymi (jeśli to konieczne)

Etap 3: Opracowanie IPET

Na podstawie WOPFU zespół opracowuje IPET, określając:

  1. Jak dostosować metody nauczania w IPET do indywidualnych potrzeb dziecka
  2. Cele terapeutyczne i edukacyjne możliwe do osiągnięcia w danym roku szkolnym
  3. Działania wspierające rozwój dziecka
  4. Formy i metody pracy
  5. Harmonogram zajęć specjalistycznych
  6. Zasady współpracy z rodzicami

Etap 4: Realizacja IPET

Realizacja IPET wymaga:

  1. Systematycznej pracy wszystkich członków zespołu
  2. Stosowania ustalonych metod i form pracy
  3. Monitorowania postępów dziecka
  4. Elastyczności w dostosowywaniu działań do aktualnych potrzeb dziecka

Etap 5: Ewaluacja i modyfikacja

Dokumentowanie postępów dziecka w IPET jest kluczowym elementem procesu. Co najmniej dwa razy w roku szkolnym zespół dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, uwzględniając:

  1. Efektywność podjętych działań
  2. Postępy dziecka w zakresie realizacji celów terapeutycznych
  3. Napotykane trudności
  4. Potrzebę modyfikacji programu

Jak dostosować metody nauczania w IPET?

Efektywne dostosowanie metod nauczania w IPET wymaga indywidualnego podejścia uwzględniającego specyfikę funkcjonowania dziecka. Poniższa tabela przedstawia przykładowe dostosowania dla różnych obszarów trudności:

Obszar trudności Przykłady dostosowań Rekomendowane metody
Zaburzenia percepcji wzrokowej Ograniczenie bodźców wzrokowych, stosowanie kontrastowych materiałów Metoda Dobrego Startu, terapia wzroku
Zaburzenia percepcji słuchowej Eliminacja nadmiaru bodźców dźwiękowych, wyraźna artykulacja Metoda Warnkego, trening słuchowy Tomatisa
Trudności w komunikacji Alternatywne metody komunikacji, wsparcie wizualne AAC, PECS, Makaton
Zaburzenia integracji sensorycznej Dostosowanie środowiska, przerwy sensoryczne Metoda SI, terapia ręki
Trudności społeczno-emocjonalne Przewidywalność działań, jasne zasady Trening Umiejętności Społecznych, terapia behawioralna

IPET dla dzieci z trudnościami rozwojowymi – praktyczne wskazówki

Podczas opracowywania IPET dla dzieci z trudnościami rozwojowymi warto uwzględnić:

  1. Zasadę małych kroków – cele powinny być realistyczne i dostosowane do możliwości dziecka.
  2. Wzmacnianie mocnych stron dziecka – efektywny IPET bazuje na potencjale dziecka, nie tylko koncentruje się na deficytach.
  3. Konkretne strategie interwencji – zamiast ogólnych zaleceń, należy wskazać konkretne techniki i metody pracy.
  4. Zaangażowanie rodziców – współpraca z rodzicami zwiększa efektywność działań terapeutycznych.
  5. Regularną ewaluację – program powinien być elastyczny i modyfikowany w zależności od postępów dziecka.

Dokumentowanie postępów dziecka w IPET

Dokumentowanie postępów dziecka w IPET stanowi istotny element procesu terapeutycznego. Systematyczna dokumentacja powinna obejmować:

  • Karty obserwacji dziecka
  • Arkusze monitorowania postępów
  • Przykłady prac dziecka
  • Notatki ze spotkań zespołu
  • Zapisy konsultacji z rodzicami

Badania prowadzone przez Ośrodek Rozwoju Edukacji wskazują, że systematyczne dokumentowanie postępów zwiększa efektywność programów terapeutycznych o 28% w porównaniu z programami, w których dokumentacja prowadzona jest nieregularnie.

IPET w przedszkolu

Efektywność IPET w pracy z dziećmi z orzeczeniami

Badania dotyczące efektywności IPET w pracy z dziećmi z orzeczeniami wskazują na ich znaczącą rolę w poprawie funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Systematycznie realizowany IPET przyczynia się do:

  • Poprawy umiejętności społecznych (wzrost o 30-45% w ciągu roku)
  • Rozwoju komunikacji (poprawa o 25-35%)
  • Zwiększenia samodzielności (wzrost o 20-40%)
  • Lepszego przystosowania do warunków szkolnych w późniejszym okresie (o 35-50%)

Jak podkreśla Jastrząb (2021), kluczem do efektywności IPET jest jego systematyczna realizacja oraz współpraca wszystkich osób zaangażowanych w proces terapeutyczny.

Trudności i wyzwania w realizacji IPET

Pomimo licznych korzyści, realizacja IPET napotyka często na trudności:

  1. Ograniczone zasoby kadrowe i czasowe – nauczyciele mają ograniczony czas na indywidualną pracę z dzieckiem.
  2. Niewystarczające kompetencje – nie wszyscy nauczyciele przedszkolni posiadają specjalistyczne przygotowanie do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach.
  3. Problemy z koordynacją działań – synchronizacja pracy różnych specjalistów bywa wyzwaniem.
  4. Trudności we współpracy z rodzicami – nie zawsze rodzice angażują się w realizację programu.

Podsumowanie

IPET stanowi niezbędne narzędzie w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu. Jego prawidłowe opracowanie i wdrożenie wymaga współpracy zespołu specjalistów, systematyczności działań oraz regularnej ewaluacji. Tworzenie IPET w przedszkolu to proces, który powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka, elastyczny i oparty na naukowych podstawach.

Jak wskazują badania, które przytaczamy w bibliografii, wczesna interwencja z wykorzystaniem zindywidualizowanych programów terapeutycznych znacząco zwiększa szanse dzieci z trudnościami rozwojowymi na przezwyciężenie problemów i pomyślną integrację społeczną. IPET jest więc nie tylko wymogiem formalnym, ale przede wszystkim efektywnym narzędziem wspierającym rozwój dziecka.

Bibliografia:

  1. Chrzanowska, I. (2021). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
  2. Jastrząb, J. (2021). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w praktyce przedszkolnej. Wydawnictwo Difin.
  3. Kwaśniewska, G., Wojnarska, A. (2020). Formy wsparcia dziecka z niepełnosprawnością w edukacji przedszkolnej. Wydawnictwo UMCS.
  4. Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2017). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
  5. Ośrodek Rozwoju Edukacji. (2022). Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  6. Skibska, J. (2021). Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w przedszkolu i szkole. Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
  7. Zaorska, M. (2022). Metody pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wydawnictwo Naukowe PWN.
  8. European Agency for Special Needs and Inclusive Education. (2021). Early Childhood Intervention – Progress and Developments 2020–2021.

KontaktMasz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń

BIURO OBSŁUGI KLIENTA

Współpraca reklamowa

Natalia Łodyga

Natalia.Lodyga@forum-media.pl
tel. kom.: +48 601 325 345

Opieka merytoryczna

Natalia Malińska

natalia.malinska@forum-media.pl

Współpraca barterowa

Natalia Zdunek

natalia.zdunek@forum-media.pl
tel. kom.: 692 057 033

Organizacja szkoleń wewnętrznych

Weronika Nowacka

weronika.nowacka@forum-media.pl
tel.: +48 61 62 87 004

Dołącz do naszej Konferencji dla nauczycieli przedszkolnych i rozwijaj swoje umiejętności w pracy z dziećmi. Nasz kongres to wyjątkowe wydarzenie, które pozwala na poszerzenie wiedzy w zakresie nowoczesnych metod edukacyjnych, diagnozy oraz terapii. Spotkaj się z profesjonalistami i ekspertami, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami i praktycznymi wskazówkami. Zarejestruj się na Kongres dla nauczycieli przedszkolnych i zainwestuj w swój rozwój zawodowy!
Niezależnie od programu każdej edycji, nasza konferencja jest idealną okazją do poszerzenia wiedzy o współczesnych metodach pracy w przedszkolu. Wydarzenie oferuje unikalną możliwość wymiany doświadczeń z innymi specjalistami oraz zdobycia wiedzy na temat pracy z dziećmi. Dowiedz się, jak jeszcze lepiej wspierać rozwój najmłodszych!
 

BIURO OBSŁUGI KLIENTA
tel. 61 66 55 721

Godziny pracy:
pon. - pt. 08:00 - 16:00

 
@ Copyright 2025 Forum Media Polska