OGÓLNOPOLSKI KONGRES PSYCHOLOGII DZIECI I MŁODZIEŻY

Wyzwania w pracy z dziećmi w spektrum autyzmu, ADHD, zaburzeniami przetwarzania słuchowego i zachowaniami buntowniczymi w edukacji przedszkolnej.

Baza wiedzy

15.12.2025 r.
online + dostęp do nagrania

Jak diagnozować i pracować z dziećmi z ADHD w przedszkolu?

dziecko z ADHD w przedszkolu

Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi (ADHD) należy do najczęściej występujących zaburzeń neurorozwojowych u dzieci. Chociaż diagnostyka ADHD tradycyjnie kojarzona jest z okresem szkolnym, coraz więcej badań wskazuje na możliwość rozpoznania tego zaburzenia już w wieku przedszkolnym. Wczesna identyfikacja objawów oraz wdrożenie odpowiednich strategii wspierających ma kluczowe znaczenie dla rozwoju dziecka, minimalizowania trudności oraz poprawy jego funkcjonowania w środowisku przedszkolnym i domowym.

Nauczyciele przedszkolni, jako specjaliści spędzający z dziećmi znaczną część dnia, odgrywają nieocenioną rolę w procesie wczesnej identyfikacji symptomów ADHD oraz wdrażaniu skutecznych strategii wspierających rozwój dzieci z tym zaburzeniem. Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie rzetelnej wiedzy na temat diagnozy ADHD u dzieci w przedszkolu, charakterystycznych objawów ADHD u przedszkolaków, metod organizacji przestrzeni edukacyjnej oraz skutecznych strategii pracy z dziećmi wykazującymi symptomy tego zaburzenia.

Diagnoza ADHD u dzieci w przedszkolu

Złożoność procesu diagnostycznego

Diagnoza ADHD u dzieci w przedszkolu stanowi znaczące wyzwanie z kilku powodów. Po pierwsze, naturalna aktywność dzieci w wieku przedszkolnym, ich impulsywność oraz krótki czas koncentracji uwagi mogą przypominać objawy ADHD. Po drugie, dzieci w tym wieku przechodzą intensywny rozwój psychoemocjonalny i społeczny, co może powodować czasowe trudności behawioralne niepowiązane z ADHD. Dlatego diagnoza wymaga kompleksowego podejścia i zaangażowania specjalistów z różnych dziedzin.

Etapy procesu diagnostycznegoo

Kompleksowa diagnoza ADHD w wieku przedszkolnym obejmuje następujące etapy:

  1. Obserwacja i zbieranie wywiadu
    • Szczegółowy wywiad z rodzicami dotyczący rozwoju dziecka
    • Zbieranie informacji od nauczycieli przedszkolnych
    • Obserwacja dziecka w różnych kontekstach (dom, przedszkole, interakcje społeczne)
  2. Ocena według kryteriów diagnostycznych
    • Weryfikacja objawów zgodnie z klasyfikacją DSM-5
    • Sprawdzenie, czy objawy utrzymują się przez co najmniej 6 miesięcy
    • Ocena wpływu objawów na codzienne funkcjonowanie dziecka
  3. Diagnoza różnicowa
    • Wykluczenie innych przyczyn obserwowanych trudności:
      • Zaburzenia emocjonalne i lękowe
      • Problemy ze słuchem lub wzrokiem
      • Zaburzenia przetwarzania sensorycznego
      • Trudności adaptacyjne
  4. Ocena przez zespół specjalistów
    • Psycholog dziecięcy
    • Psychiatra dziecięcy
    • Pedagog
    • Neurolog dziecięcy (w razie potrzeby)
  5. Kompleksowa ocena rozwoju dziecka
    • Ocena rozwoju poznawczego
    • Ocena rozwoju społeczno-emocjonalnego
    • Ocena umiejętności motorycznych

Narzędzia diagnostyczne

W procesie diagnostycznym ADHD u dzieci w wieku przedszkolnym stosuje się różnorodne narzędzia:

  • Skale obserwacyjne (np. Conners Rating Scale)
  • Kwestionariusze dla rodziców i nauczycieli
  • Young-DIVA - narzędzie diagnostyczne dla młodszych dzieci
  • Strukturalizowane wywiady kliniczne

Objawy ADHD u przedszkolaków

Charakterystyka objawów

1. Nadruchliwość

Dziecko z ADHD wykazuje nadmierną i często chaotyczną aktywność ruchową, która:

  • Jest intensywniejsza niż u rówieśników
  • Ma charakter niezorganizowany i bezcelowy
  • Utrzymuje się niezależnie od kontekstu sytuacyjnego
  • Przejawia się w formie nieustannego biegania, wspinania się, skakania
  • Objawia się niepokojem ruchowym, niemożnością siedzenia w miejscu
  • Prowadzi do nadmiernej rozmowności i głośności

2. Impulsywność

Dziecko z ADHD:

  • Działa bez zastanowienia i przewidywania konsekwencji
  • Ma trudności z czekaniem na swoją kolej
  • Przerywa wypowiedzi innych osób
  • Wyrywa się z odpowiedziami przed zakończeniem pytania
  • Może przejawiać nagłe zmiany nastroju
  • Podejmuje nadmierne ryzyko nieadekwatne do sytuacji

3. Problemy z koncentracją uwagi

Dziecko:

  • Szybko zmienia aktywności, nie kończąc rozpoczętych zadań
  • Ma trudności ze skupieniem się na jednej czynności
  • Nie zwraca uwagi na szczegóły, popełnia proste błędy
  • Wydaje się nie słuchać poleceń i instrukcji
  • Łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców
  • Ma trudności z utrzymaniem uwagi podczas zabawy

4. Trudności w organizacji i samodzielności

Objawiające się jako:

  • Problemy z uporządkowaniem zabawek i rzeczy osobistych
  • Trudności w planowaniu nawet prostych aktywności
  • Niemożność wykonywania bardziej złożonych czynności w uporządkowany sposób
  • Częste gubienie rzeczy potrzebnych do wykonania zadań

Różnice w manifestacji ADHD u dziewcząt i chłopców

Warto podkreślić, że objawy ADHD u przedszkolaków mogą różnić się w zależności od płci:

  • U chłopców częściej dominuje nadruchliwość i impulsywność, co zwraca uwagę i prowadzi do częstszego kierowania na diagnozę
  • U dziewcząt częściej występuje typ z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi (ADD), co może być mniej zauważalne i prowadzić do niedodiagnozowania. Objawy ADD u dziewcząt mogą być mylone z problemami emocjonalnymi lub być postrzegane jako naturalna cecha temperamentu, co utrudnia ich rozpoznanie.

Jak zorganizować przestrzeń przedszkolną dla dzieci z ADHD?

Zasady ogólne

Odpowiednia organizacja przestrzeni przedszkolnej dla dzieci z ADHD ma fundamentalne znaczenie dla redukcji objawów nadpobudliwości i poprawy koncentracji. Kluczowe zasady obejmują:

  1. Redukcja bodźców rozpraszających
    • Ograniczenie nadmiaru dekoracji i kolorów w sali
    • Minimalizacja hałasu (wykorzystanie materiałów wygłuszających)
    • Uporządkowanie przestrzeni wizualnej
  2. Struktura i przewidywalność
    • Wyraźne wydzielenie stref aktywności i relaksu
    • Konsekwentny układ sali
    • Wizualne oznaczenie miejsc przechowywania materiałów
  3. Miejsce wyciszenia
    • Utworzenie w sali “kącika wyciszenia” z miękkimi materiałami
    • Zapewnienie narzędzi do regulacji sensorycznej (poduszki, piłki sensoryczne)
    • Możliwość czasowego odizolowania się od grupy w bezpiecznych warunkach

Organizacja przestrzeni edukacyjnej

Poniższa tabela przedstawia zalecenia dotyczące organizacji przestrzeni dla różnych aktywności przedszkolnych:

Rodzaj aktywności Zalecana organizacja przestrzeni Korzyści dla dzieci z ADHD
Zajęcia dydaktyczne
  • Ustawienie stolików w kształcie litery U
  • Miejsce nauczyciela naprzeciwko dzieci
  • Redukcja elementów rozpraszających w polu widzenia
  • Lepsza kontrola wzrokowa
  • Łatwiejsze utrzymanie kontaktu wzrokowego
  • Zmniejszenie dystraktorów
Zabawa swobodna
  • Wyraźnie oznaczone strefy tematyczne
  • Ograniczona liczba dostępnych zabawek
  • System rotacji zabawek
  • Redukcja przeładowania sensorycznego
  • Łatwiejsze podejmowanie decyzji
  • Mniej konfliktów rówieśniczych
Odpoczynek
  • Oddzielona, wyciszona przestrzeń
  • Możliwość częściowego odizolowania
  • Miękkie, przytulne materiały
  • Możliwość regulacji poziomu pobudzenia
  • Redukcja napięcia
  • Przestrzeń do regeneracji
Posiłki
  • Stałe miejsca przy stole
  • Minimalna ilość bodźców rozpraszających
  • Jasno określone zasady
  • Mniej zachowań impulsywnych
  • Lepsza koncentracja na jedzeniu
  • Wzmocnienie rutyny

Pomoce dydaktyczne przyjazne dla dzieci z ADHD

Warto wyposażyć salę przedszkolną w materiały wspierające funkcjonowanie dzieci z ADHD:

  • Pomoce sensoryczne (piłki, gniotki, poduszki obciążeniowe)
  • Timery wizualne ułatwiające organizację czasu
  • Wizualne plany dnia zwiększające przewidywalność
  • Materiały do aktywności ruchowych (poduszki balansujące, maty sensoryczne)
  • Słuchawki wygłuszające do redukcji nadmiaru bodźców akustycznych

Metody poprawy koncentracji u dzieci z ADHD

Strategie ogólne

Metody poprawy koncentracji u dzieci z ADHD powinny być dostosowane do wieku przedszkolnego i obejmować różnorodne podejścia:

  1. Techniki oparte na ruchu
    • Krótkie przerwy ruchowe między aktywnościami dydaktycznymi
    • Włączanie elementów ruchowych do nauki (nauka przez doświadczenie)
    • Wykorzystanie piłek gimnastycznych lub poduszek balansujących zamiast krzeseł
    • Zaplanowane sesje aktywności fizycznej przed zajęciami wymagającymi skupienia
  2. Techniki regulacji uwagi
    • Stosowanie sygnałów przyciągających uwagę (dźwiękowych, wizualnych)
    • Bezpośredni kontakt wzrokowy podczas wydawania poleceń
    • Dzielenie zadań na mniejsze, wykonalne kroki
    • Naprzemienne stosowanie aktywności angażujących i relaksujących
  3. Ćwiczenia mindfulness dostosowane do wieku
    • Proste ćwiczenia oddechowe (np. “oddychanie jak balon”)
    • Ćwiczenia uważności oparte na zmysłach (“co widzę, słyszę, czuję”)
    • Krótkie sesje relaksacyjne z wizualizacją
    • Ćwiczenia “uważnego jedzenia” podczas posiłków

Konkretne ćwiczenia poprawiające koncentrację

Metody poprawy koncentracji u dzieci z ADHD powinny być dostosowane do wieku przedszkolnego i obejmować różnorodne podejścia:

  1. “Balonik oddechowy” - dziecko kładzie rękę na brzuchu i obserwuje, jak wznosi się i opada podczas głębokich wdechów i wydechów, wyobrażając sobie, że napełnia balonik
  2. “Skanowanie zmysłów” - dziecko po kolei skupia się na tym, co widzi (5 rzeczy), słyszy (4 dźwięki), czuje dotykiem (3 faktury), wącha (2 zapachy) i smakuje (1 smak)
  3. “Minutowe skupienie” - koncentracja na jednym przedmiocie przez określony, stopniowo wydłużany czas
  4. “Zabawa w posągi” - ćwiczenie kontroli ciała poprzez zastygnięcie w określonej pozycji na sygnał
  5. “Szukanie szczegółów” - odnajdywanie konkretnych elementów na obrazkach, wymagające dokładnej obserwacji
dziecko z adhd w przedszkolu

Skuteczne strategie pracy z dziećmi z ADHD

Podejście behawioralne

Skuteczne strategie pracy z dziećmi z ADHD w przedszkolu bazują na zrozumieniu mechanizmów stojących za ich zachowaniem. Kluczowe zasady obejmują:

  1. Jasna struktura i przewidywalność
    • Konsekwentny plan dnia prezentowany w formie wizualnej
    • Uprzedzanie o zmianach w rutynie
    • Jasne i proste zasady przedstawione w formie obrazkowej
    • Przygotowanie dzieci na przejścia między aktywnościami
  2. System wzmocnień pozytywnych
    • Natychmiastowe nagradzanie pożądanych zachowań
    • Docenianie wysiłku, nie tylko efektu
    • Stosowanie systemów żetonowych dostosowanych do wieku
    • Nagradzanie wytrwałości i koncentracji, nie tylko posłuszeństwa
  3. Efektywna komunikacja
    • Używanie krótkich, konkretnych komunikatów
    • Wydawanie jednego polecenia naraz
    • Upewnianie się, że dziecko zrozumiało instrukcję
    • Stosowanie komunikacji wspieranej wizualnie

Strategie pedagogiczne

Nauczyciele przedszkolni mogą wdrażać następujące strategie pracy z dziećmi z ADHD:

  1. Dostosowanie czasu trwania aktywności
    • Krótsze, ale częstsze sesje zadaniowe
    • Naprzemienne stosowanie zadań wymagających różnych typów uwagi
    • Stopniowe wydłużanie czasu koncentracji
    • Elastyczne podejście do tempa pracy dziecka
  2. Modyfikacja sposobu prezentacji materiału
    • Zaangażowanie wielu zmysłów jednocześnie
    • Wykorzystanie materiałów interaktywnych
    • Stosowanie elementów zaskoczenia i nowości
    • Personalizacja treści do zainteresowań dziecka
  3. Wspieranie samoregulacji
    • Uczenie rozpoznawania oznak narastającego pobudzenia
    • Wprowadzanie technik samouspokajania dostosowanych do wieku
    • Modelowanie strategii rozwiązywania problemów
    • Rozwijanie świadomości własnych emocji i potrzeb

Współpraca z rodzicami

Kluczowym elementem skutecznych strategii pracy z dziećmi z ADHD jest ścisła współpraca z rodzicami:

  • Regularna wymiana informacji o funkcjonowaniu dziecka
  • Spójność oddziaływań w przedszkolu i w domu
  • Edukacja rodziców w zakresie potrzeb dziecka z ADHD
  • Wspólne planowanie strategii interwencji
  • Wzajemne wsparcie w trudnych sytuacjach

Wnioski i rekomendacje dla praktyki

Wczesna identyfikacja symptomów ADHD u przedszkolaków oraz wdrożenie odpowiednich strategii wspierających ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju dziecka. Nauczyciele przedszkolni pełnią nieocenioną rolę w tym procesie, mając możliwość codziennej obserwacji dziecka w różnorodnych sytuacjach społecznych i zadaniowych.

Kluczowe rekomendacje dla praktyki pedagogicznej obejmują:

  1. Rozwijanie kompetencji diagnostycznych nauczycieli przedszkolnych w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów ADHD
  2. Wdrażanie rozwiązań organizacyjnych sprzyjających funkcjonowaniu dzieci z ADHD w środowisku przedszkolnym
  3. Stosowanie zróżnicowanych strategii pedagogicznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka
  4. Budowanie sieci wsparcia obejmującej specjalistów, nauczycieli i rodziców
  5. Regularne monitorowanie postępów dziecka i modyfikowanie strategii wsparcia

Należy podkreślić, że wczesna interwencja nie oznacza natychmiastowego włączania farmakoterapii, która w wieku przedszkolnym stosowana jest rzadko i tylko w najcięższych przypadkach. Podstawą działań wspierających powinny być metody psychoedukacyjne, behawioralne i środowiskowe, które mogą znacząco poprawić funkcjonowanie dziecka z ADHD i stworzyć solidne podstawy dla jego dalszego rozwoju.

Bibliografia:

  1. Amerykańska Akademia Pediatrii. (2024). Wytyczne dotyczące diagnozy i leczenia ADHD u dzieci w wieku 4-18 lat.
  2. Jóźwiak, J. (2022). Rozpoznawanie ADHD u małych dzieci. Psychiatra Plus.
  3. Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, A., Skotnicka, M., & Bryńska, A. (2023). ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  4. DuPaul, G. J., & Kern, L. (2022). Young children with ADHD: Early identification and intervention. American Psychological Association.
  5. Greenhill, L. L., Posner, K., Vaughan, B. S., & Kratochvil, C. J. (2023). Attention deficit hyperactivity disorder in preschool children. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 17(2), 347-366.
  6. Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2024). Standardy organizacji przestrzeni edukacyjnej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolach.
  7. Barkley, R. A. (2024). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment (5th ed.). The Guilford Press.

KontaktMasz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń

BIURO OBSŁUGI KLIENTA

Współpraca reklamowa

Natalia Łodyga

Natalia.Lodyga@forum-media.pl
tel. kom.: +48 601 325 345

Opieka merytoryczna

Natalia Malińska

natalia.malinska@forum-media.pl

Współpraca barterowa

Natalia Zdunek

natalia.zdunek@forum-media.pl
tel. kom.: 692 057 033

Organizacja szkoleń wewnętrznych

Weronika Nowacka

weronika.nowacka@forum-media.pl
tel.: +48 61 62 87 004

Dołącz do naszej Konferencji dla nauczycieli przedszkolnych i rozwijaj swoje umiejętności w pracy z dziećmi. Nasz kongres to wyjątkowe wydarzenie, które pozwala na poszerzenie wiedzy w zakresie nowoczesnych metod edukacyjnych, diagnozy oraz terapii. Spotkaj się z profesjonalistami i ekspertami, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami i praktycznymi wskazówkami. Zarejestruj się na Kongres dla nauczycieli przedszkolnych i zainwestuj w swój rozwój zawodowy!
Niezależnie od programu każdej edycji, nasza konferencja jest idealną okazją do poszerzenia wiedzy o współczesnych metodach pracy w przedszkolu. Wydarzenie oferuje unikalną możliwość wymiany doświadczeń z innymi specjalistami oraz zdobycia wiedzy na temat pracy z dziećmi. Dowiedz się, jak jeszcze lepiej wspierać rozwój najmłodszych!
 

BIURO OBSŁUGI KLIENTA
tel. 61 66 55 721

Godziny pracy:
pon. - pt. 08:00 - 16:00

 
@ Copyright 2025 Forum Media Polska